SEMUANYA UNTUKMU

SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI MAHARATU RAFIDAH MOHAMAD. SEMOGA GEMBIRA HENDAKNYA DAN SEMUANYA UNTUKMU.

Sunday 10 August 2014

PUISI BLOG : AKU HANYA SEORANG SANG PENULIS DI BAWAH PAYUNG SASTERA, SANG IBUKU oleh MAHARATU RAFIDAH MOHAMAD


AKU HANYA SEORANG SANG PENULIS DI BAWAH PAYUNG SASTERA, SANG IBUKU.



Kukira lidah pena itu letah dan kubilang mata kertas itu rabun. Aku silap pada nyatanya. Namun hakikatnya, aku yang khilaf.

Aku, lalui hari-hari dalam usapan rahim ibuku. Aku tidak takut untuk melakukan kesilapan dan aku juga tidak bimbang untuk berbuat kekhilafan, kerana ibuku sentiasa membelai kata.
“Aku akan jadi anak yang mulia. Aku akan jadi anak yang berjasa. Aku akan jadi anak yang dengar kata.”

Hanya, pada ketika aku dilahirkan, tubuhku laksana bintang dibalut dengan sayang. Nyamuk atau agas, lalat atau langau, takkan berani menyentuh kulitku. Jika ia berani, nescaya hilang nyawanya kerana ibuku sentiasa mencium rasa.
“Kau akan jadi anak yang mulia. Kau akan jadi anak yang berjasa. Kau akan jadi anak yang dengar kata.”

Seorang, senyum dan tawa atau suka dan duka sering melewati destinasiku yang senadi hanyut nafas bersatu. Sukar atau senang dan sedih atau riang selalu sahaja menziarahi alamatku yang sedenyut maujud jantung berdua. Sesungguhnya ibuku masih sahaja bersuara, saban menjinakkanku dan memanjakanku.

Sang Penulis, itu aku dan sini cintaku. Jerih payahku di kanan ibuku. Di kiri ibuku jerit susahku. Tetapi, ada siapa tahu? Tetapi, ada siapa yang mahu tahu? Tetapi, ada siapa yang lebih-lebih tidak mahu tahu? Akan kesukaranku. Akan kepahitanku. Akan kepenatanku. Namun, ibuku tahu. Namun, ibuku mahu tahu. Dan ibuku lebih-lebih lagi mahu tahu. Tiada tidak, tiada tak. Ibuku selalu mendampingiku.

Di bawah, aku berdiri dengan kakiku. Ibuku, memandangku dari jauh. Senyum ibuku, memberikanku sejuta pengharapan yang hanya aku tahu dan Dia Maha Lebih Tahu. Sungguh tiada siapapun mengerti apa yang kulalui, bertahun-tahun bersama ibuku. Hanya mata serong hadiah buatku selalu puah menghunus bicara.
“Dia hanya mahukan nama…”
“Dia hanya mahukan kuasa…”
“Dan dia hanya mahukan harta…”
Aku dan ibuku hanya duduk termangu, sesekali turut terbatuk dungu.

Payung, ibuku memberikannya kepadaku sewaktu ulangtahunku ke-30 dengan kata manisnya mengingatkanku.
“Berteduhlah anakku, pabila hujan mahupun panas, siang ataupun malam, agar perjalananmu berlangsung lancar…”
Tetapi, ibu… - nyataku sedih, kataku pedih. Payung itu koyak. Payung itu robek. Payung itu cabik. Koyak kerana pengkor hati. Robek kerana pengkar diri. Cabik kerana tumpur budi, kerana siapa yang lebih-lebih tidak mahu tahu menghulurkannya kepadaku, tanpaku perlu.

Sastera, dialah Ibuku. Dialah nyawaku, Dialah guruku. Dialah yang telah menjadikan aku. Tetapi mindaku tegar dengan tutur.
“Dia hanya mahukan nama…”
“Dia hanya mahukan kuasa…”
“Dan dia hanya mahukan harta…”
Yang dikatakan oleh siapa yang lebih-lebih tidak mahu tahu. Ibuku berpesan dengan nadanya sama seperti hatiku yang sayu.
“Berjuanglah apa yang ingin kaujuangkan anakku… Tabahlah apa yang kauharus tabahkan wahai anakku… Jangan menangis… Jangan bersedih… Inilah adat pabila berkawan, aduhai sang penulis, anak kesayanganku…”.

Aku mengerti maknamu itu. Benar apa yang kualami selama memelukmu ibu. Sehingga jiwa ini tungkul serta luluh dan mengapa juga aku yang harus dipertaruhkan dalam medan membetuli keadaan. Sedangkan, Aku Hanya Seorang Sang Penulis Di Bawah Payung Sastera, Sang Ibuku yang ingin kujuangkan impian hati ibuku ini.


………………………………………………………………………………………………


letah                - lemah sungguh, lesu
khilaf               - keliru, silap
maujud            - sungguh ada, benar-benar ada
puah                - kata untuk mengatakan tidak puas (menghina)
cabik               - carik
pengkor           - tempang, pincang
pengkar           - bengkok
tumpur             - habis, rosak sama sekali, binasa

tungkul            - mengaku kalah, tunduk

No comments:

Post a Comment