SEMUANYA UNTUKMU

SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI MAHARATU RAFIDAH MOHAMAD. SEMOGA GEMBIRA HENDAKNYA DAN SEMUANYA UNTUKMU.

Friday 31 October 2014

AKTIVITI MAHARATU : GELANG LOOM PERTAMA MAHARATU

MESIN TENUN (Loom)

Semalam, Maharatu belajar sesuatu tentang aktiviti yang sangat popular masa kini iaitu Gelang Loom. Entah betul atau tidak, namanya, memang sukar untuk Maharatu perincikan. Setahu Maharatu, Loom itu adalah mesin tenun seperti di dalam gambar di atas. Sejarah kewujudan aktiviti popular ini sukar untuk dijangka. Namun daripada penelitian, kewujudan Gelang Loom ini adalah untuk menambahkan kebolehupayaan kanak-kanak dari segi kraftangan. Dan Maharatu mengakui, bahawa kebolehupayaan itu terserlah apabila dua orang anak saudara saya (lelaki), berjaya menghasilkan Gelang Loom yang sangat menarik. Oleh itu, kali ini Maharatu nak mencuba dan mencabar diri, maklumlah, Maharatu ini seorang gadis yang tidak mahir dalam bab kraftangan seperti menyulam, merenda, merajut, menganyam dan menenun. Untuk aktiviti kali ini, Maharatu rasa, ia sangat sukar kerana harus memiliki teknik selit-menyelit getah yang mahir. Tetapi, andai aktiviti ini dijadikan satu hobi masa lapang, mungkin ia akan membantu serba sedikit pendapatan agaknya. Oleh itu, tengoklah, teknik yang tidak berapa jelas, Gelang Loom Pertama Tenunan Maharatu.

Gelang Loom Pertama Maharatu. (Loom Bracelet)

Item-item yang diperlukan.

Susun Getah Loom di setiap tiang, ikut warna kegemaran.

Setelah selesai, Susun Getah Loom dalam bentuk piramid bertindih dengan Getah Loom yang disusun secara memanjang.

Bahagian ini adalah bahagian yang sukar kerana di sinilah bahagian di mana kita mula mencorak. Dan Maharatu memilih yang mudah kerana baharu nak mula belajar. Maharatu angkat Getah Loom yang ada di bahagian bawah lalu menyilangnya ke atas kemudian selitkan ke tiang hadapan. Rasanya, macam itulah yang diajar oleh anak saudara saya bernama Diman.

Dah siap selit, Maharatu dah boleh angkat getah yang telah ditenun tadi setelah mematikan ikatan di bahagian hujungnya.

Nampak tak, Getah Loom itu sudah menjadi. Kemudian kita guna cangkuk untuk mencangkuk di kedua belah hujung.

Wau, cubaan pertama nampaknya menjadi walaupun tiada corak yang cantik seperti yang sudah pakar. Dan gambar kelima dalam kotak gambar ini adalah hasil tenunan getah oleh anak saudara, Diman dan abangnya Ekmal.


Wah, baiklah, harap aktiviti popular ini akan memberikan kesan atau impak positif kepada kanak-kanak dalam meningkatkan kemahiran kraftangan dan juga boleh dijadikan sebagai hobi di masa lapang. Sekurang-kurangnya mengurangkan aktiviti kanak-kanak terhadap permainan elektronik yang berpanjangan. Malah, ini juga sebagai salah satu aktiviti kekeluargaan seperti gambar di bawah. Dan, jika ada sesiapa nak menempah dan nak memiliki Getah Loom Pertama Maharatu, harganya berjumlah RM 1 juta. hehehehehe....


Abang ketiga Maharatu, Aidilputra Ohno (Baju merah, kiri). Ekmal (bahagian belakang), Aidin (Pakai baju pijama). Gambar yang tak nampak muka itu adalah Diman, dia malu nak tengokkan wajah dia. (Maaf jika gambar agak kabur).


No comments:

Post a Comment